چه اختراعاتی می توانید ثبت کنید : اختراع ( invention ) ، عبارت است از طرح ریزی مربوط به تهیه و ساخت یک وسیله یا کالای جدیدی که در صنعت، کشاورزی، بازرگانی و غیره کاربرد داشته باشد مانند اختراع اتومبیل، هواپیما، یخچال، تلویزیون و از این قبیل . در این رابطه ماده ۱ قانون ثبت اختراع در تعریف اختراع آورده است : اختراع نتیجه فکر فرد یا افراد است که برای اولین بار فرآیند یا فرآورده ای خاص را ارائه می کند و مشکلی را در یک حرفه ، فن ، فناوری ، صنعت و مانند آن ها حل می نماید. مراد از صنعت معنای گسترده آن است و شامل مواردی نظیر صنایع دستی ، کشاورزی ، ماهیگیری و خدمات نیز می شود.

چه اختراعاتی می توانید ثبت کنید

ثبت اختراع موجب ایجاد حمایت از مخترع و اختراع ثبت شده می گردد و به صاحب امتیاز اختراع پس از ثبت نهایی آن اجازه بهره برداری از نتایج تلاش داده می شود. حقوق اختراع ثبت شده منحصراَ به مخترع تعلق دارد. البته چنانچه افرادی به صورت مشترک اختراعی کرده باشند، حقوق ناشی از اختراع مشترکاَ به آنان تعلق می گیرد . حق اختراع یک حق قلمرویی و سرزمینی است و هرکشور در چهارچوب و قلمرو سرزمینی خود از اختراعاتی که در آن کشور به ثبت رسیده است حمایت می کند.

به موجب ماده ۲ قانون ثبت اختراعات ایران

اختراعی قابل ثبت است که حاوی ابتکار جدید و دارای کاربرد صنعتی باشد.ابتکار جدید عبارت است از آنچه که در فن یا صنعت قبلی وجود نداشته و برای دارنده مهارت عادی در فن مذکور معلوم و آشکار نباشد و از نظر صنعتی، اختراعی کاربردی محسوب می شود که در رشته ای از صنعت قابل ساخت یا استفاده باشد.مراد از صنعت، معنای گسترده آن است و شامل مواردی نظیر صنایع دستی ، کشاورزی ، ماهیگیری و خدمات نیز می شود.

در اکثر قوانین ملی یا منطقه ای اختراعات در صورت احراز وجود شرایط لازم در همه حوزه های صنعت و تکنولوژی قابل ثبت است مگر مواردی که در قانون صراحتاَ استثنا شده باشد. یعنی قانونگذاران سعی می کنند به جای ذکر و بیان موضوعات قابل ثبت ، موارد منفی و مواردی را که قابلیت ثبت را ندارد را ذکر کنند.

در همین راستا قانونگذار کشور ما موضوعات که قابلیت ثبت را ندارد را در ماده ۴ قانون به شرح ذیل احصاء نموده است :

کشفیات، نظریه های علمی، روش های ریاضی و آثار هنری
طرح ها و قواعد یا روش های انجام کار تجاری و سایر فعالیت های ذهنی و اجتماعی
روش های تشخیص و معالجه ی بیماری های انسان یا حیوان :
این بند شامل فرآورده های منطبق با تعریف اختراع و مورد استفاده در روش های مزبور نمی شود.
منابع ژنتیک و اجزاء ژنتیک تشکیل دهنده ی آن ها و همچنین فرآیندهای بیولوژیک تولید آن ها
آنچه قبلاَ در فنون و صنایع پیش بینی شده باشد :
فن یا صنعت قبلی عبارت است از هر چیزی که در نقطه ای از جهان از طریق انتشار کتبی یا شفاهی یا از طریق استفاده عملی و یا هر طریق دیگر، قبل از تقاضا و یا در موارد حق تقدم ناشی از اظهارنامه ثبت اختراع ، افشا شده باشد.
در صورتی که افشا اختراع ظرف مدت شش ماه قبل از تاریخ تقاضا یا در موارد مقتضی قبل از تاریخ حق تقدم اختراع صورت گرفته باشد، مانع ثبت نخواهد بود.
اختراعاتی که بهره برداری از آن ها خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی و اخلاق حسنه باشد.


دیجیتال اختراع ,صنعت ,اختراعاتی ,قابل ,مواردی ,استفاده ,بهره برداری ,ابتکار جدید ,صنعت قبلی ,صنایع دستی ,نظیر صنایع منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

اوصاف جهنم زندگی بیا تو جــــوان مـــوزیـــــک2 دانلود فیلم سریال ایرانی جدید 97 alprogra وبلاگ شخصی یاشا محمدی رفیع نیلگون مگ فا