هفت سال پیش  وقتی یه عید بود رفته بودیم سرپل با بابام داشتم تو یکی از پاساژهای سرپل که تهش به یه کتاب و سی دی ی ختم میشد قدم میزدم . که بابام یکی از دوستاش به نام آزاد نوروزی رو تو پاساژ دید ، باورش نمیشد دوستش شاعر شده بود و یه کتاب داده بود بیرون ، خب راستش من اون موقع ها خیلی بچه تر از این حرفها بودم که بدونم شعر چیه ، من این کتاب رو نگه داشتم یعنی یه مدت پیشم نبود ولی برش گردوندم ، وقتی بچه بودم داییام شعراش رو که میخوندن مسخره اش میکردن ولی من بازهم هیچی نمیفهمیدم . از همون اول برام پر از پیچیدگی و خاص بود ، انگاری یه حسی بهم میگفت نگه اش دار . الان این کتاب رو که تو دستمه نگاه که میکنم و شعراش رو که میخونم انگار تک تک کلماتش برام تجزیه میشه ، خیلی گشتم که ایا دوباره کتابی داده بیرون یا نه ولی خبری نبود .

اون روز آزاد نوروزی اول این کتاب رو برای بابام و من امضا کرد و نوشت :

با سلام ، تقدیم به دوست عزیزم سعید  بپاس رفاقت و قلب مهربانش و تقدیم به دختر کوچولوش مبینا

با احترام آزاد نوروزی . 

 

وقتی شب اون روز بابام رفتیم خونه و کتاب رو با خاونواده تجزیه کردن تو ذهن همه به جز من پر از سوال بود ، بابام به آزاد زنگ زد و کلی سوال راجع به کتاب ازش پرسید . سوالهای بابام رو یادم نیست ولی مصاحبه اش رو پیدا کردم .

نوروزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران گفت: نخستین دفتر شعرم 27 قطعه شعر بلند و کوتاه را در قالب‌های آزاد و سپید شامل می‌شود که اغلب از سال 1385 به بعد سروده شده‌اند.

وی ادامه داد: دغدغه‌های انسان امروز و درگیری‌های درونی او با موضوعاتی چون زندگی، مرگ و عشق مضامین اصلی این سروده‌ها را تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر از یک سو بعد عاطفی انسان‌ها و از وجهي ديگر مسایل اجتماعی آن‌ها در این شعرها مطرح شده است.

این شاعر درباره عنوان مجموعه شعرش توضیح داد: انسان را با تمامی پیچیدگی‌هایش چون یک سرزمین یا سیاره در نظر می‌گیرم که چهار جهت جغرافیایی دارد. سمت جنوب به عشق نزدیک‌تر است و انسان رو به یکی از این جهت‌ها ممکن است دچار دیوانگی شود. براساس این احساس و ذهنيت چنین عنوانی را برای این مجموعه شعر انتخاب کرده‌ام.

وی در ادامه درباره عوامل موثر در زبان شعری‌اش گفت: به نظرم این که شاعر تا چه حد به زبان شعری ویژه‌اش دست یافته است، مفهوم چندانی ندارد، آن چه مهم است رسیدن شاعر به ذهنیت شعری ویژه اوست.

نوروزی افزود: به عبارت دیگر نوع تفکر باید برای شاعر یگانه باشد و در کنار آن از زبانی ساده و روان برای بیان مضامین و مفاهیم مد نظرش در شعر بهره بگیرد.

وی در پایان گفت: از سال 1383 فعالیت در عرصه شعر را آغاز کرده‌ام و این فعالیت از سال 1385 جدی‌تر شده است. برهمین اساس برای آشنایی مخاطبان شعر امروز با سروده‌هایم و ارزیابی آثارم از دیدگاه مخاطبان و منتقدان، اقدام به انتشار اين مجموعه كردم

مجموعه شعر «دیوانگی در جهت عقربه‌های رو به جنوب» دربرگیرنده 27 قطعه شعر نو بلند و کوتاه است. هیچ یک از شعرهای این کتاب عنوانی ندارند. شاعر در سرایش این شعرها از واژگان و اصطلاحات رایج در زبان بهره گرفته است.

شاعر در مقدمه کتاب آورده است: «من از تاریکی مطلق آمده بودم دنیا در تاریکی ادامه داشت و من مانند اجداد ‌ام در سکوت به تاریکی زل زده بودم. تاریکی ادامه داشت و ادامه داشت تا آن گاه که کلمه‌ای در من جاری شد. من در فاصله تاریک و روشن آن کلمه شکل یافتم و جهان از جاری شدن آن کلمه روشنی یافت و آن کلمه نام تو بود

نمونه شعری از این مجموعه:
چرت جنگل پاره می شود
در گوش چپ بلوط ها
صدای زنگی می پیچد
کسی انگار نام جنگل
را بیخ گوش تبرش
زمزمه می کند.

خودم خیلی راجع به این کارم تعجب کردم چون این اولین باریه که راجع به یکی از دوستای بابام کنجکاو میشم

به هر حال اقای آزاد نوروزی امیدوارم هر جایی از این دنیا هستی موفق باشی و من منتظر کتاب های دیگه ات هستم .

پ.ن: سرپل همون شهر سرپل ذهاب است که من در زبان امیانه اوردم


یه چیزی واسه گفتن وجود داره کتاب ,شاعر ,نوروزی ,بابام ,آزاد ,زبان ,آزاد نوروزی ,ادامه داشت ,عبارت دیگر ,تاریکی ادامه منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

جک برای تو مجموعه هیراد رایان افزار آلبوم نوین دانلود موزیک جدید|دانلود آهنگ سوما پژوهی جک پارکینگ - درب اتوماتیک | ایمن رهرو دانستنی ها اینما فیلم