روایت جالب و تکان دهنده ای به نقل از سعد بن ابی وقاص

روایات و احادیث بسیار زیادی در شأن نزول و تفسیر آیه مباهله وارد شده است. در اینجا برای نمونه فقط به یک روایت اکتفا می کنیم

در بخش «فضائل الصّحابه» کتاب صحیح مسلم، روایت جالب و تکان دهنده ای به نقل از سعد بن ابی وقاص نقل شده است:سعد می گوید: به ملاقات معاویه رفتم، معاویه گفت: شنیده ام که تو علی را لعن نمی کنی! چرا علیّ بن أبی طالب را سبّ و ناسزا نمی گوئی؟

سعد در پاسخ خطاب به معاویه «لعنه اللَّه علیه» گفت: من سه جمله از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله درباره علی علیه السلام شنیده ام که مانعاجابت تقاضای تو می شود:

الف- هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آله عازم جنگ تبوک بود و علی را به عنوان جانشین خود در مدینه تعیین کرد، علی از آن حضرت پرسید: چرا مرا در مدینه می گذارید و به همراه خود به جنگ نمی برید؟ حضرت فرمود:

«آیا راضی نیستی که نسبت تو به من همچون نسبت هارون به موسی باشد؛ همانگونه که هارون برادر و جانشین موسی بود، تو هم برادر و جانشین من هستی».

ب- در جنگ خیبر افراد مختلفی برای فتح قلعه خیبر رفتند و ناامید برگشتند تا این که پیامبر صلی الله علیه و آله در یکی از شبها فرمود:

«فردا پرچم را به مردی خواهم داد که از مبارزه خسته نمی شود و به دشمن پشت نمی کند»!

همه اصحاب منتظر بودند تا ببینند منظور حضرت کیست؟ پیامبر نگاهی به اصحاب کرد و همه را از نظر گذراند، امّا علی را ندید، سؤال کرد علی کجاست؟

گفتند: او مبتلی به چشم درد است و مشغول استراحت می باشد.

فرمود: «علی را حاضر کنید!»

علی به خدمت پیامبر آمد، حضرت مقداری از آب دهانش را به چشم علی مالید، چشم علی به برکت آب دهان پیامبر و به اذن خدا خوب شد و سپس پرچم را به او داد و علی علیه السلام طیّ ماجرای جالبی قلعه خیبر را فتح کرد!

ج- در داستان مباهله، پیامبر صلی الله علیه و آله به همراه علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام به استقبال مسیحیان نجران رفت و آماده مباهله شد.

سعد پس از بیان مطالب فوق به معاویه گفت: معاویه! آیا با این فضائلی که از پیامبر صلی الله علیه و آله در مورد علی شنیده ام می توانم او را لعن کنم؟!

معاویه «لعنه اللَّه علیه» ساکت شد و از گفته خود پشیمان گشت.

منبع: کتاب آیات ولایت در قرآن نوشته آیت الله ناصرمکارم شیرازی ,صفحات205-207


مباهله یک یادگار یک افتخار پیامبر ,علیه ,معاویه ,الله ,حضرت ,فرمود ,الله علیه ,علیه السلام ,قلعه خیبر ,اللَّه علیه» ,«لعنه اللَّه ,«لعنه اللَّه علیه» ,معاویه «لعنه اللَّه منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

مهتوب | فرخی دستگاه چاپ بنر ارزان کده پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان اجناس فوق العاده اِیس موویز اخبار تکنولوژی و فناوری ارتقاء وخرید فلزیاب 09362131009