پارک کروکدیل نوپک قشم

پارک کروکدیل قشم

 

 

آشنایی با پارک کروکودیل نوپک قشم

 

در سفر به قشم بسیاری از افراد به سراغ طبیعت می روند و گشتی در جنگل حرا، دره ستارگان یا تنگه چاهکوه می زنند؛ اما اگر به دنبال تجربه ای تازه در این جزیره هستید حتما راه‌تان را به سمت بزرگراه خلیج فارس کج کنید و سری به پارک کروکودیل نوپک بزنید. این مجموعه اولین و تنها پارک کروکودیل خاورمیانه به شمار می رود و به تکثیر و پرورش این جانداران نیز می پردازد.از این پارک به عنوان طرحی نوآورانه و کارآفرین در ایران یاد می شود و از سوی گردشگران نیز مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه به شما می گوییم که در این مجموعه چه خبر است و چه تجربیاتی در انتظار شما قرار دارند.

بد نیست بدانید که این پارک مهمانان سرشناس بسیاری را به خود دیده است که از میان آنها می توان به سفیر ایتالیا اشاره کرد. این مجموعه مجوز سازمان‌های محیط زیست، شیلات و دامپزشکی ایران را دارد و تحت قوانین کنوانسیون بین‌المللی حفظ حیوانات (سایتیس) فعالیت می کند. این کنوانسیون یکی از مهم ترین کنوانسیون های بین المللی محیط زیست به شمار می رود که هدفش حفظ تنوع زیستی جانوران و گیاهان است.

پارک کروکدیل قشم

تاریخچه ساخت و احداث پارک نوپک قشم

 

در سال 1385 بود که ایده و طرح پرورش کروکودیل توسط سرکار خانم روستایی، کارشناس جانور شناسی و ارشد اکوتوریسم مطرح شد و به دنبال آن مطالعه و امکان سنجی و اخذ موافقت اصولی صورت گرفت. حدود یک سال بعد ایشان به اتفاق همسر خود آقای سالاروند کارشناس برنامه ریزی و کنترل پروژه و متخصص پرورش کروکودیل به قشم مهاجرت و شرکت نوآوران پویا کیمیا قشم را ثبت کردند.

دوندگی ها ادامه داشت تا اینکه پس از پیگیری های اداری مستمر با سازمان های شیلات، محیط زیست و دامپزشکی در سال 1387 اولین پروانه تاسیس مزرعه پرورش کروکودیل در کشور برای شرکت نوپک صادر شد و در سال 1389 مزرعه کروکویل نوپک در جزیره هنگام شروع به کار کرد. در ابتدا 21 هزار متر مربع زمین و اعتبار چهار میلیارد ریال به این کار اختصاص یافت. 8 سر کروکودیل بالغ از کشورهای جنوب شرق آسیا به ایران منتقل شدند و این کار با تمامی تشریفات قرنطینه ای و حمل و نقل صورت گرفت.

این در حالی بود که عملیات احداث پارک کروکودیل در جزیره قشم پیگیری می شد و در دست اقدام بود. سرانجام در سال ۱۳۹۰ پارک کروکودیل نوپک با 20 کروکودیل به عنوان بخش گردشگری طرح در قشم راه اندازی شد. پژوهش ها و مطالعات ادامه داشت و در نهایت در سال ۱۳۹۲ مجموعه به هدف خود که تولید و تکثیر کروکودیل ها بود، رسید. چندی بعد طرح توسعه پارک کروکودیل نوپک قشم در سال ۱۳۹۵ مورد بهره برداری قرار گرفت و حالا نوپک تنها مرکز تکثیر مصنوعی کروکودیل ها در خاورمیانه به شمار می رود و یکی از دیدنی های منحصر به فرد جزیره است.

بد نیست بدانید که نام "نوپک" از شعار آن ناشی می شود:

نو: نوآوری

پ:پویایی

ک: کوشش

 

نحوه پرورش کروکودیل ها در نوپک

کروکودیل‌ها موجوداتی تخم گذار هستند و نوزادان آنها پس از سه ماه سر از تخم در می آورند. در مجموعه پرورش کروکودیل طی سال اول برای رسیدن به زادآوری، به طور مداوم دما، رطوبت، آب استخرها و غذادهی و تاثیر عوامل محیطی بر رشد این حیوان سنجیده می شد. اولین مشکلی که خودش را نشان داد مربوط به دمای خاک بود که در برخی ماه های سال به شدت بالا می رود و مشکلاتی جدی برای زادآوری کروکودیل ایجاد می کند. برای حل این مشکل همه تخم ها به وسیله دستگاه «انکوباتور» و در فضای مصنوعی تکثیر می شوند تا دما قابل کنترل باشد و کروکودیل ها به سن بلوغ برسند.

این شعار همواره مورد توجه مسوولان این مجموعه بوده و تلاش ها برای توسعه و گسترش این طرح همچنان ادامه دارد.

پارک کروکدیل قشم

کروکودیل های نوپک

پیش از آنکه به سراغ کروکودیل های نوپک برویم، بد نیست کمی با این جانداران آشنا شویم. کروکودیل خزنده‌ای به جا مانده از عصر دایناسورهاست که 4 دست و پا دارد و قدرت فک و دندان‌هایش کم نظیر است. این جانور به راحتی می تواند در آب شنا کند؛ اما در خشکی زندگی می کند و تخم گذاری را در آب انجام نمی دهد. چشم کروکودیل دارای 3 پلک است: اولی از بالا به پایین، دومی از پایین به بالا و سومی از جلو به عقب. پلک سوم مثل عینک شنا موجب شفاف دیدن زیر آب می شوند.

این جاندار، شکارچی صبور و فرصت طلبی است که با آرامش خود شکار را غافلگیر می کند و با یک جهش سریع در یک لحظه کار خود را انجام می دهد.کروکودیل ها 68 دندان دارند که هر سال می ریزند و دندان های جدید جای آنها را می گیرند.

 

کروکودیل با تمساح فرق دارد

 

بسیاری فکر می کنند که کروکودیل همان تمساح است در حالی که چنین نیست. این جانداران تفاوت هایی با یکدیگر دارند که از جمله آنها می توان به شکل ظاهری آنها اشاره کرد: کروکودیل ها پوزه ای به شکلدارند؛ اما تمساح ها دارای پوزه ای پهن و U شکل هستند. البته تفاوت های بسیار دیگری میان این حیوانات وجود دارد اما از این بحث خارج است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


دریا مسیر پیشرفت کروکودیل ,نوپک ,پارک ,پرورش ,تکثیر ,جزیره ,پارک کروکودیل ,کروکودیل نوپک ,پرورش کروکودیل ,ادامه داشت ,نیست بدانید منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

تور ترکیه کانال دهم انسانی،کانال یازدهم انسانی ،کانال دوازدهم رشته انسانی social.netssan@gmail.com تا مـرگ یک پیاله فقط راه مانده است بررسی طراحی ویلا و طراحی نما مدرن رسانه آموزشی مکتب تی وی اینجا همه چی هست پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان