زگردی شهر باستانی

زگردی کجاست و قدمت آن به چه دوره از تاریخ بر می گردد؟؟؟

 

 

زگردی کنونی واقع در45کیلومتری شهرستان رودبار جنوب و در مسیر رودبار به ایرانشهر و 25 کیلومتری زهکلوت و در حاشیه جازموریان واقع شده است که پس از انقلاب در ایران بواسطه وجود مقبره ای منتصب به مقداد به زیارت میرمقداد معروف و تغییر نام داد.

 

قبل از تغییر و تحولات و چرخشهای نظام ی, اجتماعی و عبور از گذرگاه تاریخ، زگردی به منطقه بسیار وسیعی گفته می شد که ازکوهستانهای هرمزگان شروع وبه کوههای کرمان و مناطق بین آن ختم و از شرق نیز تا پایان کویر جاز و حواشی آن و نهایتا به هودیان در شمال شرق منتهی می گردید که تمام این مناطق از قلعه یا کاخ حکومتی در مرکز زگردی کنونی اداره وفرماندهی می شده.

کاخ یا قلعه بزرگ زگردی هسته مرکزی و یا ستاد فرماندهی و محل ست صاحبان وشاهان زگردی در بسیاری از دوران تاریخ بوده ، بطوریکه از آثار بجا مانده کاخ باستانی در مرکز و وجود چهار قلعه کوچکتر در فاصله مشابه و در چهار جهت آن حکایت از اهمیت کاخ مرکزی دارد ، آثار بجا مانده بر روی تپه یا تمپ بزرگ مانند مقبره شاهزادگانی چون سالار جمال الدین فرزند شاه منصور خود گواه بر امیر نشینی این سرزمین می باشد.

قبل و پس از انقلاب ایران کاوشهای سطحی و گذرایی توسط تیمهای انگلیسی ، ایتالیا و فرانسوی صورت گرفت که همگان به باستانی بودن زگردی اذعان و گاه قدمتش را به ده هزا ر سال قبل تخمین می زدند.

ژنرال سایکس انگلیسی در کتاب ده هزار مایل در شرق می نویسد بعد از بزمان به طرف رودبار به اولین ده بزرگ یعنی زگردی رسیدیم که مقبره هایی قدیمی و دارای حجاریها و لوحهای بسیار نفیسی می باشد ، خاک این منطقه بسیار حاصلخیز است و جای بسی تأسف است که از آن استفاده نمی شود ، وی همچنین از وجود انواع حیوانات وحشی مانند گرگ ، گورخر ، سیاه گوش و انبوه پرندگانی مانند دراج(*پُور) و . در این منطقه می گوید.

از مهمترین دلایل ست در زگردی را می توان به موقعیت ویژه جغرافیایی و خط مواصلاتی شرق و غرب ، وجود رودخانه ها و چشمه سارها، خاک حاصلخیز و بواسطه کویر و کوهستان در دو سمت و وجود جنگلهای انبوه کهور و سهرگز اشاره کرد که این منطقه را متمایز از سایر مناطق می نمود.

 

طبق آتار بجا مانده وشواهد تاریخی ، زگردی در تمام اعصار متعلق به ملت بلوچ بوده و هم اکنون نیز با ست طایفه زمانخانی(یاراحمدزهی) متعلق به بلوچها می باشد .


دهستان بوئینگ زگردی ,وجود ,منطقه ,ست ,مانده ,قلعه ,منطقه بسیار ,زیارت میرمقداد منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

اینجا همه چی هست برادران دالتون هواشناسی چهارفصل ایران آکادمی زیست شناسی آموزش علمي كاربردي بازرگاني بين المللي دکوراسیون اداری - گروه معماری بام نقد برسی پورتال مهندسین عمران