دادگاه های اختصاصی یا استثنایی به امور کیفری و حقوقی رسیدگی و صلاحیت آنها بر حسب شخص و یا نوع جرم و عمل تعیین گردیده است. دادگاه های اختصاصی عبارتند از:

اول – دادگاه اطفال؛ که به خصوص برای رسیدگی به جرائم ارتکابی اطفال از سال ۱۹۱۲ تشکیل گردیده و به امور خلافی رسیدگی می نماید. از طرف دیگر دادگاه جنایی اطفال نیز از سال ۱۹۴۵ تأسیس شده و صلاحیت این دادگاه رسیدگی به جرائم جنایی اطفالی است که سن آنان بین ۱۶ تا ۱۸ سال می باشد. قضات دادگاه اطفال با طی دوره های آموزشی مخصوص علت ارتکاب جرم را تحقیق و پس از بررسی شخصیت طفل تدابیر لازم را جهت تعلیم و تربیت آنان اتخاذ می نمایند زیرا آمار و تجربه نشان داده که زندان غالباً اثر منفی بر روی محکومین داشته است به طوری که پس از خروج از زندان مجدداً به اشخاص و به جامعه صدمه زده و به عبارت دیگر تکرار جرم نموده اند.

دوم دادگاه ی؛ دادگاه عالی عدالت که در سال ۱۹۵۸ طبق اصل ۶۸ ق. ا.ف تأسیس گردیده یک دادگاه ی است و این دادگاه به جرائم خیانت به میهن و رئیس جمهور و ارتکاب جنایت یا جنحه وزراء در حین انجام وظیفه رسیدگی می نماید این دادگاه ۲۴ قاضی و ۱۲ علی البدل دارد که از بین نمایندگان مجلس شورا و سنا به طور مساوی انتخاب می شوند. رأی دیوان عالی عدالت قابل پژوهش و فرجام نبوده و قطعی محسوب می شود.

سوم – دادگاه نظامی؛ برابر مجموعه قوانین دادرسی ارتش مصوب ۸ ژوئیه ۱۹۶۵، دادگاه های نیروهای مسلح به جرائم نظامیانی که مرتکب جرم صرفاً نظامی(از قبیل استنکاف از انجام وظایف نظامی) یا جرائم عمومی که در داخل موسسه نظامی و یا در حین انجام وظیفه مرتکب شده اند رسیدگی می نماید. دادگاه های نظامی در زمان صلح حق رسیدگی به جرائم علیه امنیت دولت را ندارند بلکه این امر در صلاحیت دادگاه امنیتی دولت می باشد. این دادگاه در زمان صلح با ریاست یک قاضی غیر نظامی، دو مستشار غیر نظامی و دو مستشار نظامی تشکیل گردیده و به جرایم جنایی و جنحه علیه امنیت دولت رسیدگی می نماید.

چهارم – دادگاه تجارت؛ این دادگاه به دعاوی بین تجار و اعمال تجارتی رسیدگی می کند قضات این دادگاه از بین بازرگانان انتخاب می گردند ضمناً دادگاه تجارت بر حسب نیاز هر منطقه تشکیل می شود.

پنجم – دادگاه حل اختلاف امور اجاره روستایی؛ این دادگاه به اختلافات ناشی از قراردادهای اجاره در روستاها بین موجر و مستأجر رسیدگی می کند(ماده ۱ آیین نامه اجرایی ۱۲۹۳-۵۸).

ششم – شورای معتمدان یا شورای حل اختلاف؛ موضوع مورد بحث این شورا اختلافات ناشی از قرارداد کار بین کارگر و کارفرما است، اعضاء این شورا از بین کارفرمایان و کارگران به تعداد مساوی برای مدت ۶ سال انتخاب می شون


سایت حقوقی هادی کاویانمهر دادگاه ,رسیدگی ,نظامی ,جرائم ,گردیده ,نماید ,امنیت دولت ,اختلافات ناشی ,علیه امنیت ,انجام وظیفه ,عالی عدالت منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

فروشگاه اینترنتی پرمین دانلود دونی Little Dolly s پاییزی سریال نقی دانلود سرا alborzbaan دانلود انشاء