تالاب پرندگان دوکوهک قشم در ساحل شمالی جزیره قشم، در استان هرمزگان واقع شده است، این تالاب در واقع ساحلی با بستری گلی میباشد که به هنگام جزر دریا بیش از یک کیلومتر منطقه از آب خارج می‌شود.

به دلیل جنس بستر، در بیش‌تر اوقات به ویژه به هنگام طوفانی شدن دریا، آب منطقه گل‌آلود و کدر به نظر می‌رسد. لکه‌هایی از کوه و صخره در کنار ساحل و یا داخل آب وجود دارد. در بالای منطقه جزر و مدی در بخش‌هایی از سواحل رگه‌هایی از بستر شنی وجود دارد.

 

در واقع پهنه های گلی بعد از جنگل های پرباران استوائی، صخره‌های مرجانی و جنگل های حرا چهارمین زیست گاه حاصلخیزدر دنیا بوده که تولید و بازدهی بالا از ویژه گی های شاخص این زیستگاه است .

 

اهمیت تالاب پرندگان دوکوهک قشم:

 

به‌واسطه ارزش بالای غذایی تالاب ، این مکان محل ذخیرگاه مناسبی برای انواع آبزیان شیلاتی همانند ماهی و میگو به شمار می‌آید. به‌گونه‌ای که یکی از صیدگاه‌های مهم میگو در خلیج‌فارس، آب‌های ساحلی این منطقه می‌باشد. همچنین یکی از صیدگاه‌های مهم ماهی حلوا سفید در آب‌های این منطقه ‌می‌باشد. این پهنه جزر و مدی گلی بسیار مغذی، زیستگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان را به‌وجود آورده است.

با بازدیدی که کلودیا Claudia Eckhartd کارشناس یونسکو و عضو هئت مدیره ژئو پارک برگستراس اُدنوالد آلمان از این مکان داشت از چشم انداز زیبای این منطقه ، تنوع بالای پرندگان و جمعیت آنها بسیار شگفت زده شد و حتی پیشنهاد داد این مکان به ژئوپارک جزیره قشم اضافه شود .

 

پوشش گیاهی تالاب پرندگان دوکوهک قشم:

 

بیش‌ترین وسعت این پهنه بدون پوشش گیاهی است اما در بخشی‌هایی از سواحل توده‌هایی از درختان حرای دست کاشت به طول ۴ کیلومتر در اطراف دو کوهک به صورت پراکنده مشاهده می‌شود.

 

گونه های جانوری تالاب پرندگان دوکوهک قشم:

 

بررسی پرندگان آبزی و سرشماری آنها در این مناطق در اغلب زمستان‌ها از دهه ۱۹۷۰ تاکنون توسط پرسنل سازمان محیط زیست صورت پذیرفته است. با این حال شناخت اهمیت بسترهای گلی در طول ساحل شمال شرقی جزیره بین شهر قشم و درگهان اخیرا تنها و توسط دفتر مدیریت محیط زیست منطقه آزاد قشم صورت گرفته است . این محل اخیرا به عنوان منطقه حفاظت شده پرندگان تعیین شده است.به هنگام جزر دریا می‌توان انواع سخت‌پوستان به ویژه خرچنگ‌های ویولون‌زن و همچنین گلخورک‌ها را در این ساحل مشاهده کرد. در بیش‌تر فصول سال انواع پرندگان کنار آبزی به صورت دسته‌هایی متمرکز در تمام خط ساحلی مشاهده می‌شوند. گونه‌های پرندگان غواص بر روی دام‌های ماهیگیری (مشتا)، اطراف درختان حرا و بر روی سطح آب دریا به فراوانی دیده می‌شود.

 

بهترین زمان برای بازدید از تالاب پرندگان دوکوهک قشم:

 

هوای منطقه در تابستان خیلی گرم و مرطوب است ، بهترین زمان بازدید گردشگران تور قشم از این تالاب فصل‌های پاییز و زمستان است.

 

آدرس تالاب پرندگان دوکوهک قشم:

 

حد فاصل شرق شهر قشم تا خور واقع بین هلر و شهر درگهان.


جزیره زیبای قشم پرندگان ,منطقه ,تالاب ,دوکوهک ,ساحل ,انواع ,پرندگان دوکوهک ,تالاب پرندگان ,بهترین زمان ,محیط زیست ,پوشش گیاهی ,تالاب پرندگان دوکوهک منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

عکاسی کودک شیدا موزیک روانشناسی یه دریا هر چی بخوای هست زندگی نامه من عاشقانه