تكنولوژي آموزشي از بعد ديگر

تكنولوژي آموزشي از بعد ديگر فراگردها و يا روشهاي طراحي نرم افزار يا مواد آموزشي است . رشد و تكوين الگوهاي آموزشي و تعامل بين نگرش سيستمي و اصول نظريات علوم ارتباطات باعث افزوده شدن بعد جديدي به تكنولوژي آموزشي شد كه حيطه كاربرد اين رشته را گسترده تر از سابق ساخت و آنرا از محدوده تنگ شناسايي انواع ونحوه كاربرد وسايل و رسانه هاي آموزشي خارج كرد و در محور كليه فعاليتهاي آموزشي انجام شده درمراكز آموزشي قرار داد .

تكنولوژي آموزشي به عنوان مجموعه روشها و فراگردهاي طراحي و اجرا و ارزشيابي برنامه هاي آموزشي ديگر نمي توانست خود را در قالب وسايل محصور كند و در واقع ادعاي مالكيت كل فرآيند آموزش را داشت .

اين ديدگاه در تعريف و ماهيت تكنولوژي آموزشي در كشورهاي غربي بتدريج به نفع رشته تكنولوژي آموزشي خاتمه يافت ولي چنين اتفاقي در كشورهايي كه عمدتاً وارد كننده وسايل و ابزار و علوم جديد هستند به وقوع نپيوست .

تكنولوژي آموزشي مانند يك تابلوي آموزشي نيست كه وجودش در كلاس درس باعث زيبايي ظاهري شود و نبودش از كيفيت آموزشي نكاهد بلكه عنصر لاينفك و شايد محور اصلي هر آموزشي است .

مباحث محتوايي تكنولوژي آموزشي بعنوان مجموعه روشهاي طراحي و اجرا و ارزشيابي برنامه هاي آموزشي شامل : بحث هدفهاي آموزشي و تقسيم بندي آن است . از مهمترين طبقه بندي هاي ارائه شده در دهه 1950 طبقه بندي بلوم و همكارانش كه در سال 1956 ارائه شد .

ارائه طبقه بندي بلوم به دنبال تأكيدات مكرر نگرش سيستمي بر تعيين نوع عملكردي است كه در انتهاي آموزش از فراگير انتظار داريم .

هدفهاي آموزشي در مقام سنگ زير بناي هر برنامه آموزشي به رونق تازه اي رسيد و اهداف آموزش هم در مقام مبنا و نقطه شروع و پايان آموزش و هم در مقام ملاكها و معيارهايي كه موفقيت شاگرد و معلم را مي توان با آن ارزشيابي كرد مورد توجه زياد قرار گرفت . [1]

در دهه 1960 گانيه طبقه بندي اهداف آموزشي خود را ارائه كرد . در مورد تقسيم اهداف آموزشي گانيه ، يادآوري اين نكته ضروري است كه ارائه طبقه بندي وي بدنبال تحولات وسيعي بود كه در ديدگاههاي روانشناسي يادگيري شروع شده بود و گانيه از ديدگاه تكنولوژي آموزشي جزء اولين كساني بود كه با الهام از آن تحولات نظريات سودمند در زمينه طبقه بندي اهداف آموزشي و طراحي آموزشي ارائه كرد.



1- هاشم فرادانش مباني نظري تكنولوژي آموزشي تهران سمت 1372- ص 27


اسکوپ ، مطالب مختلف علمی و سرگرمی آموزشي ,تكنولوژي ,بندي ,ارائه ,طبقه ,آموزش ,تكنولوژي آموزشي ,طبقه بندي ,اهداف آموزشي ,بندي بلوم ,بندي اهداف ,بندي اهداف آموزشي منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

پرتال تفریحی دل پاتوق تخفیف ویژه شهاب فا دوربین مدار بسته و متعلقات هر چی که بخوای تبلیغات موبایلی قطعه های محال اشعار دکتر علی کشاورز جزوه یاب