تكنولوژي آموزشي از بعد ديگر
تكنولوژي آموزشي از بعد ديگر فراگردها و يا روشهاي طراحي نرم افزار يا مواد آموزشي است . رشد و تكوين الگوهاي آموزشي و تعامل بين نگرش سيستمي و اصول نظريات علوم ارتباطات باعث افزوده شدن بعد جديدي به تكنولوژي آموزشي شد كه حيطه كاربرد اين رشته را گسترده تر از سابق ساخت و آنرا از محدوده تنگ شناسايي انواع ونحوه كاربرد وسايل و رسانه هاي آموزشي خارج كرد و در محور كليه فعاليتهاي آموزشي انجام شده درمراكز آموزشي قرار داد .
تكنولوژي آموزشي به عنوان مجموعه روشها و فراگردهاي طراحي و اجرا و ارزشيابي برنامه هاي آموزشي ديگر نمي توانست خود را در قالب وسايل محصور كند و در واقع ادعاي مالكيت كل فرآيند آموزش را داشت .
اين ديدگاه در تعريف و ماهيت تكنولوژي آموزشي در كشورهاي غربي بتدريج به نفع رشته تكنولوژي آموزشي خاتمه يافت ولي چنين اتفاقي در كشورهايي كه عمدتاً وارد كننده وسايل و ابزار و علوم جديد هستند به وقوع نپيوست .
تكنولوژي آموزشي مانند يك تابلوي آموزشي نيست كه وجودش در كلاس درس باعث زيبايي ظاهري شود و نبودش از كيفيت آموزشي نكاهد بلكه عنصر لاينفك و شايد محور اصلي هر آموزشي است .
مباحث محتوايي تكنولوژي آموزشي بعنوان مجموعه روشهاي طراحي و اجرا و ارزشيابي برنامه هاي آموزشي شامل : بحث هدفهاي آموزشي و تقسيم بندي آن است . از مهمترين طبقه بندي هاي ارائه شده در دهه 1950 طبقه بندي بلوم و همكارانش كه در سال 1956 ارائه شد .
ارائه طبقه بندي بلوم به دنبال تأكيدات مكرر نگرش سيستمي بر تعيين نوع عملكردي است كه در انتهاي آموزش از فراگير انتظار داريم .
هدفهاي آموزشي در مقام سنگ زير بناي هر برنامه آموزشي به رونق تازه اي رسيد و اهداف آموزش هم در مقام مبنا و نقطه شروع و پايان آموزش و هم در مقام ملاكها و معيارهايي كه موفقيت شاگرد و معلم را مي توان با آن ارزشيابي كرد مورد توجه زياد قرار گرفت . [1]
در دهه 1960 گانيه طبقه بندي اهداف آموزشي خود را ارائه كرد . در مورد تقسيم اهداف آموزشي گانيه ، يادآوري اين نكته ضروري است كه ارائه طبقه بندي وي بدنبال تحولات وسيعي بود كه در ديدگاههاي روانشناسي يادگيري شروع شده بود و گانيه از ديدگاه تكنولوژي آموزشي جزء اولين كساني بود كه با الهام از آن تحولات نظريات سودمند در زمينه طبقه بندي اهداف آموزشي و طراحي آموزشي ارائه كرد.
1- هاشم – فرادانش – مباني نظري تكنولوژي آموزشي – تهران – سمت – 1372- ص 27
اسکوپ ، مطالب مختلف علمی و سرگرمی آموزشي ,تكنولوژي ,بندي ,ارائه ,طبقه ,آموزش ,تكنولوژي آموزشي ,طبقه بندي ,اهداف آموزشي ,بندي بلوم ,بندي اهداف ,بندي اهداف آموزشي منبع
درباره این سایت