وارن بافت سرمایه گذاری خود در ثروتمندترین کمپانی تکنولوژیک دنیا را از سال ۲۰۱۶ و با حدود ۱ میلیارد دلار سهم این شرکت آغاز کرد و از آن تاریخ تا به امروز به طور مداوم در حال افزایش سهم خود بوده است.

پس از آنکه در سال گذشته Carl Icahn میلیاردر مشهور اعلام کرد سهام خود از شرکت اپل را واگذار کرده است، این شرکت با نگاه منفی تحلیلگران در بازار بورس مواجه شد. اما در سال گذشته شرکت Berkshire Hathaway که متعلق به وارن بافت سرمایه‌دار مشهور آمریکایی است اقدام به سهام اپل کرد که این باعث تغییر شرایط به سود اپل شد. در حالی است که وارن بافت معمولا با احتیاط زیادی سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی را درنظر می‌گیرد اما به نظر می‌رسد حالا اینبار او ملاحظه خود را کنار گذاشته است. بر اساس اخبار منتشر شده Berkshire Hathaway   بیش از ۹٫۸ میلیون سهم از مجموع سهام شرکت اپل را  اری کرده است. پس از نهایی شدن این و انتشار خبر آن، بلافاصله سهام اپل با افزایش ۲ درصدی ارزش روبرو شد.

نکته مهم، تاثیر مثبت این روی روند حرکتی ارزش سهام اپل، پس از افشای خبر نهایی شدن آن بود. به نحوی که در نتیجه آن، شاهد افزایش ۱۸ میلیارد دلاری ارزش شرکت اپل بودیم. علاوه بر این، از  زمان افشای خبر سهام اپل توسط BH، افزایش ۵٫۱۹ درصدی در ارزش سهام این شرکت را نیز شاهد بودیم.

این روند در ادامه نیز باعث شد سرمایه‌گذاران دیگر نیز به سهام شرکت اپل ترغیب شوند. به عنوان نمونه می‌توان به David Einhorn (از شرکت سرمایه‌گذاری گرین‌لایت) و Leon Cooperman (از شرکت مشاور امگا) اشاره کرد که آن‌ها نیز دست به کار شده و بخشی از سهام شرکت اپل را اری کردند.

مهر تایید بافت و Einhorn باعث شد ارزش سهام شرکت اپل بار دیگر به ۱۰۰ دلار نزدیک شود. در حال حاضر سازمان‌های سرمایه‌گذاری چیزی در حدود ۵۸٫۴۱ درصد از سهام اپل را در اختیار دارند اما متخصصان معتقدند این رقم با توجه به تغییرات اخیر، افزایش خواهد یافت.

دلیل سرمایه‌گذاری بافت چه بوده است؟

وارن بافت سرمایه‌گذار مطرحی است که به شدت به “قوانین سرمایه‌گذاری تدافعی بنیامین گراهام” معتقد است بر مبنای همین قوانین، اپل از مجموع هفت شرط لازم برای جذب سرمایه از طریق بافت، فاقد شرایط دوم، سوم، پنجم و هفتم بوده است.

با همه این تفاسیر، توضیح ساده و فراتر از قوانین یاد شده برای دلیل سرمایه‌گذاری بافت روی اپل، علاقمندی مدیران این شرکت سرمایه‌گذار به ذخیره نقدی ۲۳۳ میلیارد دلاری اپل است. در واقع بافت باور دارد که با این حجم عظیم از منابع نقدی آماده‌ به کار، اپل می‌تواند نقطه ضعف خود در زمینه آیفون های تولیدی را از طریق به خدمت گرفتن شرکت‌های مختلف فعال در حوزه تکنولوژی برطرف کند.

برای مثال، ذخیره نقدی اپل می‌تواند این شرکت را با اوراکل، SAP و یا IBM به یکی از بازیگران اصلی در حوزه سرویس‌ها/نرم‌افزارهای شرکتی تبدیل کند. این در حالی است که Berkshire Hathaway از جمله سهامداران IBM به حساب می‌آید و همین امر می‌تواند به ایده ادغام اپل و IBM هم قوت بخشد.

علاوه بر این، اپل می‌تواند کنترل شرکت‌هایی مانند اینتل و یا کوالکام را بدست بگیرد. موضوع دیگری که قابل توجه است، AMD با قیمتی کم‌تر از ۴ میلیارد دلار است. ی که می تواند به اپل در تولید پردازنده‌های ویژه رایانه‌های شخصی و سرور کمک کند. این در حالی است که AMD با بهره‌مندی از بخش تولید پردازنده‌های گرافیکی Radeon می‌تواند به گزینه‌ای برای رقابت با شرکت‌های مطرح بازار مانند Nvidia و اینتل تبدیل شود.

شرکت‌هایی مانند دیزنی یا نت‌فلیکس نیز می تواند اپل را به سلطان دنیای رسانه تبدیل کند و یا حتی با در اختیار گرفتن فیس‌بوک، نقطه‌ضعف این شرکت در حوزه تبلیغات را برطرف کند.

مثال‌های موجود از این دست فراوانند اما آنچه اهمیت دارد، ثبات ارزش شرکت اپل حتی در صورت کاهش میزان آیفون‌های تولیدی این شرکت است. در واقع باید اعتراف کرد که اپل گروگان کسب و کار خود در زمینه گوشی‌های هوشمند نبوده و می‌تواند با فراغ بال در حوزه‌های مختلف وارد عمل شود. این در حالی است که اپل میلیون‌ها کاربر وفادار به مک و یا iOS را نیز به عنوان سرمایه عظیم معنوی به دنبال دارد.

 


یونیک فاینانس شرکت ,سهام ,بافت ,ارزش ,می‌تواند ,سرمایه‌گذاری ,وارن بافت ,سهام شرکت , سهام ,ارزش سهام ,میلیارد دلار منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

هتل لوکس webkaran سرگرمی best-sites وبلاگ شخصی دکتر نقی سنائی - علمی فرهنگی آموزش کسب درآمد رایگان از اینترنت کلینیک لاغری خوبشو دستگاه چاپ بنر دانلود آهنگ جدید - دانلود موزیک شرکت آذران پلاست رسا