پس از پایان زندگی مشترک و در خواست طلاق از طرف مرد، او باید در ازا انجام کارهای منزل در طول زندگی مشترک، به زن مبلغی را تحت عنوان اجرت المثل تقدیم کند که میزان آن توسط دادگاه مشخص می شود.

 

اجرت المثل چیست

اجرت المثل مفهوم عامی داشته و در موارد بسیاری از آن استفاده می شود، اجرت المثل در مواردی کاربرد دارد که شخص بدون وجود قرارداد، عملی را انجام داده یا مالی را تصرف کند. مثل آنکه شخص بدون قرارداد اجاره، منزل دیگری را تصرف کند. یا زن بدون قرارداد در منزل شوهر، کارهای منزل را انجام دهد.

 نحله چیست

نحله مالی است که شوهر به زن اعطا می کند، بدون آنکه در مقابل عوضی از زن بگیرد. نحله فرع بر اجرت المثل بوده و در صورتی که به هر علت، مثل بخشش زن، مرد از پرداخت اجرت المثل معاف شود، آن زمان نوبت به پرداخت نحله می رسد.

 

نحوه محاسبه نحله

نحله یا اجرت المثل زمانی پرداخت می شوند که مرد درخواست طلاق کرده باشد و این درخواست او به علت نافرمانی زن و عدم انجام وظایف شویی نباشد.

قاضی دادگاه میزان نحله را با توجه به درآمد زوج، کارهای انجام شده توسط زوجه و سال های زندگی مشترک آنها معین می کند.

 

زمان مطالبه اجرت المثل و نحله

طبق رای مجمع تشخیص مصلحت نظام، زوجه می تواند قبل از طلاق، اجرت المثل یا نحله کارهایی را که در منزل شوهر به دستور او انجام داده، در حالی که از وظایف شرعی او نبوده است را مطالبه کند.


حق جو،حقوق ملکی،قرارداد،ثبت شرکت،خانواده المثل ,اجرت ,نحله ,انجام ,منزل ,پرداخت ,اجرت المثل ,بدون قرارداد ,کارهای منزل ,زندگی مشترک منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

معتبرترین وارد کننده فلزیاب در کشور مدیریت sabat برمودا.تسلا.فالیپسا دانلود بازی | بازی آنلاین | خرید بازی خرید اینترنتی ماسک اسکلتی پرسه