تعریف میدان مغناطیسی:

میدان مغناطیسی به فضای اطراف هر آهنربا گفته می شود که در آن خاصیت مغناطیس حاکم است.

چگونه میدان مغناطیسی آهنربا را مشخص کنیم؟

برای مشخص کردن میدان مغناطیسی به آهنربا، شیشه (کاغذ) و براده های آهن نیازمندیم.

اگر با یک نمک پاش، براده های آهن را روی شیشه بریزیم و آهنربایی زیر آن قرار دهیم، براده های آهن در محدوده ای مشخص با طرح و الگوی خاصی قرار می گیرند.این محدوده همان میدان مغناطیسی است و الگوی ایجاد شده، خطوط میدان مغناطیسی را مشخص می کند.

خطوط میدان مغناطیسی

جهت میدان مغناطیس در اطراف آهنربا از قطب N به قطب S می باشد.

جهت میدان مغناطیس

تعیین قطب های آهنربا:

برای نام گذاری قطب های آهنربا با توجه به خاصیت مغناطیسی می توان از روش های زیر استفاده کرد:

  1. آهنربا را از ریسمانی آویزان کنید. قطبی که رو به کره شمال زمین می ایستد، N و قطبی دیگر S خواهد بود.
  2. قطب های نامعلوم آهنربا را با استفاده از آهنربای دیگری مشخص کنید.

با توجه به خطوط نیروی مغناطیسی، قطب های ناهمنام یکدیگر را می ربایند و قطب های همنام یکدیگر ار می رانند. از این رو اگر قطب N را به آهنربایی نامعلوم نزدیک کنیم و ربایش اتفاق بیفتد، مشخص می شود که به قطب S نزدیک کرده ایم و بالعکس.

تعیین قطب های آهنربا

میدان مغناطیسی زمین:

کره زمین نیز با توجه به خاصیت هسته خود، دارای میدان مغناطیسی می باشد و قطب های مغناطیسی آن برعکس قطب های جغرافیایی می باشند یعنی قطب شمال جغرافیایی معادل جنوب مغناطیسی است.

چه موادی خاصیت مغناطیسی دارند؟

علت وجود خاصیت مغناطیسی در برخی مواد، وجود مولکول های دو قطبی مغناطیسی است. هر یک از این مولکول ها در حقیقت یک ذره آهنربایی با دو قطب N و Sهستند که اگر به صورت منظم کنار هم قرار بگیرند، خاصیت مغناطیسی قوی تر شده و میدان مغناطیسی ایجاد می شود.

مواد فرو مغناطیس نرم:

به موادی که به آسانی آهنربا شده ولی به راحتی هم خاصیت خود را از دست می دهند، مواد فرو مغناطیس نرم می گویند. مثلا آهن یک فرومغناطیس نرم است.

 مواد فرو مغناطیس سخت:

به موادی که دیر آهنربا می شوند و دیرهم خاصیت خود را از دست می دهند، فرو مغناطیس سخت می گویند. مثلا فولاد یک فرومغناطیس سخت است.

از بین بردن خاصیت آهنربا:

چگونه می توان خاصیت مغناطیسی را از بین برد؟

جواب این سوال در نظم مولکول های دو قطبی نهفته است. هر عاملی نظیر حرارت و ضربه اگر بتواند این نظم را بر هم زند، خاصیت مغناطیسی ماده از بین می رود. این کار را می توان با یکی از دو روش زیر انجام داد:

  1. حرارت دادن آهنربا

اگر آهنربایی را تا حد سرخ شدن حرارت دهیم و در راستای شرق و غرب ( عمود بر خطوط مغناطیسی زمین) نگه داریم تا سرد شود، خاصیت آهنربایی خود را از دست می دهد.

  1. عبور جریان از آهنربا

اگر آهنربایی را در راستای شرق و غرب، درون یک سیم پیچ قرار داده و جریان متناوب از آن عبور دهیم، آهنربا خاصیت مغناطیسی خود را از دست خواهد داد.


مهندسی کنترل مغناطیسی ,خاصیت ,آهنربا ,میدان ,مشخص ,آهنربایی ,میدان مغناطیسی ,خاصیت مغناطیسی ,گویند مثلا ,مغناطیسی زمین منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

از چغالوند تا شلمچه 9966 مرداد - Mordad نمایندگی نرم افزار حسابداری هلو آمینامیس فایل رمان اندروید پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان هتل متل