طلیعۀ سخن

کرامت امانتی است الهی که بسان گوهر ارزشمندی از سوی رب مالک در صدف وجود عبد سالک به ودیعه گذاشته شده است و از مهم ترین عوامل کمال انسانیت و مقام آدمیت محسوب می شود.

هرچند در تبیین این فرایند از سوی مکاتب و مذاهب مختلف، تعاریف گوناگونی ارائه شده است، اما مناسب ترین و متعادل ترین تعریف عبارت است از: «عظمت و ارزش های ذاتی و درونی که در انسان نهفته است و در دیگر کائنات پیدا نمی شود.»

در اهمیت مقولۀ کرامت همین بس که خداوند عالی وحی آسمانی را با وصف کرامت بر پیامبر هادی (ص) آغاز کرد: «اقرأ و ربک الأکرم»(۱) و انسان را با خصیصۀ تکریم ستود: «و لقد کرّمنا بنی آدم.»(۲) و ملاک برتری وکرامت بشر را پرهیزگاری دانست: «. إن اکرمکم عندالله اتقاکم.».(۳)

با عنایت به اینکه قرآن کریم به زیباترین شکل و عالی ترین روش، مقام و منزلت انسان را تجلیل کرده است، نویسندۀ این سطور در صدد است که با الهام از آموزه های وحیانی و با رویکرد دینی ـ روان شناختی به معرفی انواع کرامت و شاخص های آن بپردازد. امید است که مورد توجه خوانندگان محترم قرار گیرد.

مجله پاسدار اسلام/ تیر ماه سال 1392/ شماره 379


احترام، اخلاق، ادب کرامت ,انسان منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

hotdecor فروشگاه ظروف پت نادی موزیک | دانلود اهنگ | دانلود فیلم | دانلود سریال دانلود مقاله و پروژه خرید پروژه با کارت شارژ محتاج عشق دانلود رایگان فیلم,سريال vpsایران