نوع فایل: word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 101 صفحه
چکیده                        
براساس شرع و قانون ، زوجین وظایف مشترکی در برابر هم دارند ، اما بطور غالب و به خصوص در جوامع اسلامی و ایرانی ، ن به ویژه ن خانه دار تمام یا بخشی اعظم فعالیتهای خود را در منزل شوهر صرف می کنند . تا زمانی که زندگی مشترک ادامه دارد ، مشکلی رخ نمی دهد . اما همین که این زندگی دچار تزلزل شد و مساله طلاق و جدایی مطرح گردید ، وضع به گونه ای دیگر خواهد شد . براساس رژیم مالی حاکم بر زوجین در حقوق ما تمام درآمدهای به دست آمده توسط هر یک از زوجین در این مدت ، به خودشان اختصاص دارد ولی زن در مقابل فعالیت خود در منزل شوهر از هر درآمدی بی نصیب مانده و دچار چالش جدی می گردد . مطابق قانون پرداخت اجرت المثل و نحله جزء حقوق ن در زمان طلاق است که با شرایط خاصی به زن تعلق می گیرد شرايط تعلق اجرت المثل به ن بر طبق ماده ۳۳۶ قانون مدنی در صورت تحقق شرايط زير مي باشد :
الف) زوج به زوجه دستور داده باشد كه كارهاي مشخصي را انجام دهد . زوجه در زمان انجام عمل قصد تبرع نداشته باشد .
ب) زوج  عدم قصد تبرع را در دادگاه اثبات نمايد .
همچنين از  ماده ۳۲ قانون حمايت از خانواده نيز چنين استنتاج مي شود كه اگر زن کارهای خانه را انجام دهد و زوج بنا به دلایلی بخواهد وی را طلاق دهد به زوجه نحله تعلق می گیرد و نحله هم بخششی از طرف زوج است که در مقابل آن عوضی نمی باشد که در زمان طلاق شایسته است به زوجه پرداخت شود . در این پایان نامه به بررسی مبانی شرعی و ادله فقهی این دو نهاد و نيز جنبه ي حقوقی آن ها مي‌پردازيم .    
واژگان کلیدی : مقرری ماهانه ، اجرت المثل ، بخشش ، نحله 

فیلم و کتاب دات آی آر نحله ,زوجه ,المثل ,اجرت ,ن ,طلاق ,اجرت المثل ,پایان نامه ,زمان طلاق ,منزل شوهر منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

newssss جدیدترین اخبار و مطالب طنز و سرگرمی ولقان حسینی برنامه ریزی و مشاوره کنکور 99 هر چی که بخوای نجوای شقایق فصل جدید پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان RASAMGROUP Portal Center All Gtas صنعت برق ایران