@soltannasir

     {پیوند اسطوره با دین 72}

    {تحقیقی در مورد واژهٔ سماء}


در دروس پیشین به این مسئله اشاره شد که بر طبق نظر پیشینیان در آسمان آب قرار دارد. خطبه اول حضرت امیرالمومنین (ع) را از کتاب نهج البلاغه برایتان نقل نمودیم. همچنین آیات سوره مبارکه یس را برایتان آوردیم که در آن  اشاره شده بود که خورشید و ماه در فلک خویش شناورند! ّو برایتان روایت اسطوره های مصری را آوردیم که ایزد رع(خورشید) و تحوت (ماه و عطارد) سوار بر قایق در رودخانه آسمانی حرکت می نمایند.  (البته همانگونه که گفته شد باید به این مسئله اندیشید که آیا این آب از جنس مادی است یا اثیری ?!
 در بُعد ما قرار دارد و یا در بُعد دیگری از جهان ما ?!)

در زبان اکدی واژهٔ «eberu» هم به معنی آسمان بکار می رود و هم به معنی دریا !
این نشان می دهد که در نزد مردمان تمدن اکد، آسمان و دریا به یک معنا بود و آنان آسمان را به مثابه دریایی می دیدند.  همچنین در زبان اکدی برای کلمه آب واژهٔ «aburru» به کار می رود. که کاملاً  مشخص است با واژه «eberu= آسمان، آب» پیوند دارد.

اما حال به برسی واژهٔ سماء در زبان و ادبیات عربی می پردازیم. برای این بررسی ابتدا واژهٔ آسمان را در زبان عبری که هم خانواده زبان عربی و از مجموعه زبان های سامی است بررسی می نماییم.
در ادبیات عبری به آسمان عبری ,زبان ,ادبیات ,آسمان ,واژهٔ ,عربی ,ادبیات عبری ,زبان عبری ,قرار دارد ,«שין شین» ,دایره شمسیه منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

فراز تیونینگ MadonnaKshlerin فروشگاه دانشجویی EbookShop معرفی کانال روبیکا جوملا-اسکریپت-آموزش HTML -آموزش کامل برنامه نویسی behtarinha-ir نود32 / موسسه ترسیم رایانه شرق TRS « مجتمع گلچین یزد » انتظار آفتاب