آیت‌الله ‌خسروشاهی، استاد علوم دینی و تولیت مدرسه شیخ عبدالحسین از ارتباط مسجد آذربایجانی‌ها با مدرسه علوم دینی شیخ عبدالحسین می‌گوید: «پیش از این بین مسجد و مدرسه علوم دینی شیخ عبدالحسین محل عبور وجود داشت. در زمان خیزش انقلابی مردم مسلمان ایران، این مدرسه علمیه یکی از مراکز مبارزاتی علیه طاغوت بود. مرحوم پدرم با شهیدان مطهری و بهشتی در این مدرسه جلسه برگزار می‌کردند. حتی قبل از انقلاب اسلامی در دهه 40 رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان، آیت‌الله ‌طاهری خرم‌آبادی و مرحوم  حجت‌الاسلام فاکر در این مدرسه منبر می‌رفتند.»

 

تولیت مدرسه شیخ عبدالحسین درباره احیای مدرسه علوم دینی می‌گوید: «سال‌های بعد از 1338 هریک از دانشجویان ساکن در خوابگاه پس از فارغ‌التحصیلی، حجره خود را با پول به دیگران واگذار می‌کردند. پدرم، آیت‌الله ‌سید هادی خسروشاهی ‌آن زمان در مسجد و مدرسه شیخ عبدالحسین تهرانی، امام جماعت بودند. ایشان وقتی از این موضوع مطلع شدند کم‌کم حجره‌ها را از دانشجویان ند و این مدرسه دینی را دوباره احیا کردند. در دهه 40 و دوره پهلوی دوم، پس از شکل‌گیری مدرسه دینی، شهربانی به دستور مقامات دربار یک روز در مدرسه را مهروموم کردند اما پدرم وقتی با در بسته مدرسه و مسجد روبه‌رو شدند جلو در مدرسه شیخ عبدالحسین فرش انداختند و نماز را در بازار پاچنار برپا کردند.»

او می‌افزاید: «در آن زمان اسدالله بادامچیان، مکبر مراسم نمازجماعت بود. خبر مسدود شدن معبر بازار برای اقامه نماز به گوش رئیس کلانتری بازار رسید. بعد از نماز اول، مسئولان کلانتری سریع در مدرسه دینی را باز کردند. طی این سال‌ها بزرگانی از جمله مرحوم آیت‌الله ‌سید هادی خسروشاهی، آیت‌الله ‌سید رضی شیرازی، آیت‌الله ‌دروازه‌ای، آیت‌الله ‌قبله‌ای، آیت‌الله ‌ممقانی، ‌آیت‌الله ‌امامی کاشانی و ‌آیت‌الله ‌صدر و ده‌ها استاد مسلم علوم دینی، عهده‌دار تدریس طلاب در این مدرسه بوده‌اند.»

 

-----------------------

نقل از آیت الله خسروشاهی، تولیت مدرسه شیخ عبدالحسین

منبع: http://www.mahaleman.ir/detail/news/20011

 


آیت الله شیخ عبد الحسین تهرانی مدرسه ,آیت‌الله ,عبدالحسین ,دینی ,علوم ,مسجد ,علوم دینی ,مدرسه علوم ,آیت‌الله ‌سید ,تولیت مدرسه ,مدرسه دینی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

Newtech خدمات کامپیوتری قائم کتابخانه عمومی گلشهر چابهار فیلم و سریال های جدید همه چی موجوده closed اجاره ماشین کتابخانه مجازی کینگ اف گلد