به گزارش خبر فوری به نقل از ایرنا، موسی نیرومند گفت: این گسل حتی از گسل شمال تهران و گسل های البرز و زاگرس و سایر گسل های ایران خطرناک تر بوده و در صورت رخ دادن زلزله در تبریز، شهر با تکان مواجه می شود، ولی شمال و شرق این کلانشهر که بر روی گسل واقع شده است، دچار زمین لغزش شده گسیختگی به وجود می آید.
وی با اشاره به اینکه گسل شمال تبریز فعال است و وقوع زمین لرزه های بزرگ در آینده نامعلوم واقعیت انکار ناپذیر است، افزود: در زمان گسیختگی زمین هیچ بنای انسان ساز مقاومت نداشته و تخریب می شود، روستاهای ترب، خواجه مرجان و گروس بخش هایی از اطراف تبریز نیز بر روی گسل قرار دارند.
نیرومند خاطرنشان کرد: برای نخستین بار براساس توافقنامه بین استانداری آذربایجان شرقی و سازمان زمین شناسی شمال غرب کشور امسال نقشه مخاطرات زمین شناسی این استان تهیه می شود تا به عنوان ابزار کار در ساخت و سازها، شهرک سازی ها و اجرای طرح های عمرانی مثل سد سازی مورد استفاده تخصصی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار است که سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال غرب کشور از بودجه استانی استفاده می کند، گفت: با مساعدت مالی استانداری آذربایجان شرقی این نقشه تهیه می شود و با آگاهی صاحبان طرح و رعایت نقشه مخاطرات زمین شناسی کلانشهر تبریز ساخت و سازها و طرح های مختلف عمرانی از زمین لغزش ها و دیگر مخاطرات در امان خواهند بود.
نیرومند تاکید کرد: در خصوص مخاطرات شهر تبریز و گسل های آن باید هماهنگی بیشتری بین مراکز تحقیقاتی و اجرایی ایجاد شود.
وی خاطرنشان کرد: مطالعات و اطلاعات زمین شناسی از هدر رفتن سرمایه جلوگیری کرده و ضریب ایمنی در طرح ها و پروژه های مختلف را افزایش می دهد.
نیرومند با اشاره به پیشتازی سازمان زمین شناسی شمال غرب کشور در زمینه تهیه نقشه های زمین شناسی در بین سایر سازمان های زمین شناسی کشور و رشد سه برابری آن ،اظهار کرد: سال گذشته 10 ورقه نقشه زمین شناسی با مقیاس یک در 125 هزار تهیه و هشت ورقه نقشه دیگر نیز به شورای ارزیابی کشور ارسال شده که بی سابقه می باشد./353588/277/
ادامه خبر

اخبار فرهنگی فوری زمین ,شناسی ,شمال ,نقشه ,کشور ,تبریز ,زمین شناسی ,سازمان زمین ,نقشه مخاطرات ,مخاطرات زمین ,ورقه نقشه منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

پَـــــــــرِ پـــــــــــــرواز نمونه سوالات آیین نامه ۹۷-۹۸-۹۹ دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی شبکه های اجتماعی در شیراز Beautifulmind_0 برترین تجهیزات دندانپزشکی آرشیدنت انشادون